خلاصه ای از محافل انس با قرآن کریم درمقرّ قرآنی بربال نور در نیمه اول سال تحصیلی 98-97

خلاصه ای از محافل انس با قرآن کریم درمقرّ قرآنی بربال نور در نیمه اول سال تحصیلی 98-97

photo_2018-02-24_10-23-45

به همت بخش تربیتی- فرهنگی "مدرسه علمیه طیبات" محفل قرآنی این مدرسه، در طبقه زیر زمین ساختمان شهید بهشتی (ره ) درمقرّ قرآنی بربال نور باحضور سرکار خانم عاشوری وشرکت جمعی از همکاران وطلاب ، روزهای دوشنبه از تاریخ 9/7/1397تا10/10/1397 برگزار شد.

 خانم عاشوری در ابتدای این مراسم که در طی 12 محفل به طول انجامید. با توجه به آیات قرآن مجید و روایات موضوعات متعددی را بیان کرد.

با اشاره به آیه 86 سوره النساء و سوره التین به آداب حضور در مجلس اشاره کرده  و با استعانت از تفسیرسوره النساء  به تبیین آیه 86 پرداخته و با اشاره به معنی کلمه سلام در قرآن که خداوند می فرماید:«وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا

«چون شما را به سلامی نواختند به سلامی بهتر از آن یا همانند آن پاسخ گویید. هر آینه خدا حسابگر هر چیزی است.»(نساء/86)

 صفت رحمانیتی خداوند عزوجل وپیامبر اکرم (ص)را تفسیر نموده واشاره کرد که بندگان خداوند به عنوان «عباد الرحمن» باید به این صفت الهی و نبوی متخلق گردند. بنابراین  باتوجه به مـعـنـاى آيـه " اگر مسلمان از طرف کسی اذیت هم شد بازباید به بهترین وجه جواب سلام را بدهد"

همچنین با توجه به آیه 11 سوره تحریم و حدیث بصری به آداب حضور در مجلس وجا دادن به همدیگراشاره کرده و گفت:

photo_2018-02-24_10-23-37

 در مجالس شلوغ اگر کسی دنبال جا میگرددو سرگردان است به اوجا دهیم درعوض خداوند دربهشت به ماجا می دهد.همچنین توصیه کردند اگر کسی شمارا بلند کرد ناراحت نشوید.

  عاشوری در ابتدای محفل دیگری با توجه به آیه 19/لقمان:(واقصد فی مشیک) به مسئله تواضع اشاره کرد و داشتن تواضع را از ویژگیهای یک زن مسلمان دانست. سپس به توضیح آیه63/ فرقان (وعباد الرحمان الذین یمشون علی الارض هونا) پرداخته وگفت:

 عباد الرحمان در راه رفتن دقت دارند نه تند راه می روند نه کند بلکه رعایت اعتدال را دارند. و تاکید کرد که عبادالرحمان بدی راهم به خوبی جواب می دهند.آیه 96 / مؤمنون(ادفع بالتی هی احسن السیئه).ازدیگر ویژگیهای انها گذشت است در سوره آل عمران / آیه 159(فاعف عنهم واستغفر) آنها در زندگی بردبار وبااستقامت هستند مزمل/آیه11(وصبر علی مایقولون)درتمام کارها از عنصر صبر استفاده میکنند.درادامه به توضیح دیگرصفات پرداخت وگفتار نیک بامردم وگفتار نیک با مستمندان راتوصیه  و اشاره کرد که بندگان خداوند به عنوان «عباد الرحمن» باید به این صفت الهی و نبوی متخلق گردند.

در محفلی دیگر استاد مؤمنی به آیه6سوره حمد (اهدنا الصراط المستقیم) اشاره داشته و گفت:

 منظور از صراط مستقیم با توجه به سوره احزاب آیه 70 (...وقولواقولًا سدیدا)به مسئله سخن گفتن صحیح است و داشتن گفتار خوب  را از ویژگیهای یک زن مسلمان بر شمرده ومتذکر شد که همانطوری که پبامبر اسلام در سخن گفتن دقت داشتند وهیچ وقت حرفی که علم نداشتند نمی زدند، ما نیز باید به تبعیت از حضرت هر حرفی رانزنیم. همچنین در کلاممان آرامش را رعایت کنیم.مادر و همسری که با تندی و خشونت صحبت می کند کلامش در دیگران مؤثر نمی افتد. ازطرف دیگر باید در کلاممان راز نگهدار باشیم. همانطور که قرآن می فرماید:(یعلم سرکم و جهرکم) ما هم اخفا کنیم، وپرده دری نکنیم.

ایشان درمناسبت ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به قم در مورد زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها)  توصیه هایی را بیان کرد، سپس با توجه به آیات 86سوره نساء و 32آل عمران و23حشر موضوع "سلام" را که یکی از اسما خداست مطرح کرده و به توضیح این مطلب پرداخت.

 ایشان در مورد بیماریهای روحی گفت :

وقتی جسم مریض می شود به پزشک مراجعه می کنیم ولی وقتی روح مریض میشود چه باید کرد.آیه 82سوره اسراء ما را به قرآن ارجاع می دهد.و می فرماید قرآن شفا ورحمت است پس وقتی روح بیمار شد باید به قرآن مراجعه کند. سپس استاد با ذکر ایه10سوره انبیا گفت: قرآن برای زندگی دنیا واخرت انسانهاست.درسوره لقمان و واسراء تاکید زیادی به احترام به والدین شده است.که حتی به آنها اف نباید گفت.درسوره اسراء:ایه23و13بقره واعراف هر کدام به محبت کردن به والدین اشاره دارند  و اینکه باید با حالت خضوع وخشوع در مقابل آنها رفتار کنیم و مخلصانه به آنها محبت کنیم.سپس به ذکر چند حدیث در این مورد پرداخته و با توضیح آیه 32 احقاف و ذکر سلام وصلوات بحث را به پایان رساند.

 

در آخرین محفل هم با توجه به راهپیمایی 9دی موضوع بصیرت را مطرح کرده و در این زمینه با توجه به آیه 108 سوره یوسف و 32سوره نورتوضیحاتی را بیان کرد.

 این مراسم با قرائت همگانی سوره حمد و تقدیم به ساحت مقدس امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف ) حلاوتی دوچندان یافت.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است